”Tre minuter istället för tre timmar”
Det var för ungefär tio år sen som vi på Specialsnickeriet i Tingsryd bestämde oss för att göra en större satsning i företaget och var nu beredda på att växa – då vi kände att det var dags att bli ett ”riktigt företag”.
Tack vare Almi som gjorde en genomlysning av företaget fick vi helt ny energi och växte från 4–9 personer och 7–12 miljoner i omsättning på bara några år. Det var på de klara med att företagssatsningen krävde också en digitalisering av verksamheten. Och för att digitalisera ekonomin tipsade Almi om Aspia.
Vid den här tiden hade Specialsnickeriet ett manuellt faktureringssystem. Ett system som bidrog till att Jimmy spenderade ca tre timmar på kontoret varje söndag för att stansa in och skicka fakturor.
Aspia flyttade därmed över bokföringen till Aspias digitala app MyBusiness som jobbar mot systemet Fortnox – vilket vi har varit väldigt nöjda med.
Idag är verkligheten helt annorlunda, samtliga leverantörsfakturor och företagets egna fakturering sker nu digitalt. Inte en enda faktura behöver registreras utan allt går automatiskt.
Nu gör vi allt digitalt och istället för 20–25 pärmar per år så blir det typ bara två – det är lite skillnad… Bokföringen är inte heller lika sårbar, det är inte längre endast en ansvarig person på kontoret som har fullt ansvar för att allt fungerar utan Aspia kan gå in och ta över om något händer. Men det bästa av allt är att Fortnox är integrerat mot banken så att summorna alltid på öret stämmer. Innan fattades det alltid någon peng när det var dags för avstämning eller bokslut.
Fokus på att hitta rätt kunder
Viktigt fokus för att fortsätta växa är att hitta de kunder som verkligen värdesätter snickeriets unika hantverk. Det kräver fler kundmöten.
Vill du läsa mer om Aspia och hur dem har hjälpt oss och andra företag att bli mer digitaliserade?
Klicka då på länken
https://kunskap.aspia.se/kundcase/specialsnickeriet